fredag 17 juni 2011

En levande trädgård

Det finns villaträdgårdar som är så välansade att jag får magknip när jag ser dem. Perfekt färgkoordinerade och välskötta rabatter med lika perfekt skurna eller stenkantade avslut mot gräsytan. En gräsyta som mest liknar en golfgreen. Ägarna är säkert stolta men för mig känns en sådan trädgård närmast död. Jag vill ha levande trädgård med lite olydiga uppstickare här och där i rabatterna. Växterna får oftast växa där de själva väljer, varför motarbeta dem om de trivs? Ibland måste man förstås hjälpa till och styra upp lite men mina växter lever ett ganska fritt liv. De värsta ogräsen måste i alla fall bort ibland för att de önskade växterna ska trivas och komma till sin rätt. Just nu är det våtarv som trivs perfekt i det våta vädret och mycket våtarv hamnade i komposten igår. Att inte känna sig stressad av trädgårdarbetet är viktigt, man måste kunna se ogräs utan att lida av det och unna sig en stund att bara sitta och njuta också. Det är ju därför man har trädgård, eller hur?

Bänk för vila
Lavendeln blommar nu
Jag skrev senast om doftschersminen. Just nu har en annan schersminbuske börjat sin blomning i trädgården, det är också en gammal buske och jag tror att det är en smultronschersmin. Busken blir inte lika stor som sin kusin och bladen är mindre. Även blommorna är mindre och har bara fyra kronblad men de doftar fantastiskt! En mycket söt och koncentrerad smultrondoft som knappast kan beskrivas.


Smultronschersmin


Detaljbild av blommorna med fyra kronblad

Gräsmattan i vår trädgård är som tur är inte en golfgreen utan en levande gräsmatta med inslag av diverse andra växter än gräs, t.ex. tusensköna och brunört, det stör mig inte alls. De kvadratmeter som för närvarande inte klipps bildar en liten midsommaräng med just nu rikligt av stor blåklocka, även vita sådana, toppklocka och prästkragar. Vackert tycker jag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar