tisdag 9 augusti 2011

Krukväxtsommar

Förutom orkidéerna mår många andra krukväxter också bra av utevistelse på sommaren. Det är så roligt att se hur de lever upp och tackar med blomning och/eller nytt friskt bladverk! Hibiskusen stortrivs utomhus hela sommaren. Den växer bara så mycket som den begränsande krukvolymen tillåter men blommar kontinuerligt.


Hibiscus
Olivträdet som nästan stryker med varje vinter lever också upp. Man ser tydligt årsskottens tillväxt och den är imponerande.
Oliv
Under en höst semester för ett par år sedan tog jag med några frön från en buske på Sardininen. Följande vår sådde jag dem och har nu två krukväxter som klarat av att överleva på fönsterbrädan under långa mörka svenska vintrar, men oj vad de trivs när de får sommarlov i trädgården. Någon som vet vad det kan vara för växt? Jag vet i alla fall inte...

Barn till okänd sardisk buske
En av tre cyklamen som jag köpte i höstas överlevde vintern inomhus men såg ganska ledsen ut i våras. Efter några månader i rabatten mår den så mycket bättre. Den får förstås komma i kruka och flytta in igen när kylan kommer.

Cyclamen
En tillfällig besökare hos mig är en aralia som i våras var ganska försvagad av sköldlöss och den har i sommar genomgått rehabilitering. Den hade vid ankomsten bara ett fåtal klibbiga blad kvar i toppen och såg inte glad ut. I flera omgångar plockade jag bort lössen och sprutade med ett pyretrumpreparat vilket tillslut tröttade ut lössen och sen tog tillväxten snabbt fart. Hela tiden har aralian fått stå ute, först för att inte smitta mina krukväxter men sedan den blev lusfri också för att den visade sig trivs så bra utomhus.
Aralia
Ett gott råd är alltså att låta krukväxter flytta ut på sommaren om det är möjligt. En fara för dem och alla andra växter är förstås rådjuren som besöker trädgården även så här på sommaren. I kväll hade vi besök av en mamma och hennes bedårande trillingar. Men de får hållas trots att en del växter får bjuda på lite kvällsmat, kiden är ju så fina.

Två av trillingarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar