fredag 29 april 2011

Vårruset

Nu kan man tala om "vårruset" i flera bemärkelser... Hänförd och nästan berusad blir man när man går omkring i trädgården och ser allt som händer från dag till dag, och växtligheten rusar verklig på nu. Det är så roligt att återse sina perennvänner igen. En del flyttade jag till andra ställen i min stora rabatt i höstas för att få bättre form- och färgkoordination mellan växterna men naturligtvis har jag glömt nu hur jag placerade dem, det som var så självklart när jag gjorde det! Men nu blir det lite av en skattjakt att upptäcka var de dyker upp och senare bedöma om det blev en bra placering, annars blir det flytt igen till hösten. Det som för bara knappt två veckor sedan var bar och öppen jord är nu snart helt grönskande och en del växter är redan i full blom som t.ex vårkrage och bergenia. 
Några av rabatterna i begynnande blomning
 
 

Vårkrage

Bergenia



 



Lilla söta pudrade aubrietan

 















Vita och lilarutiga kungsängsliljor bakom kanten av pärlhyacinter




















    
Här om dagen ägnade jag en eftermiddag åt ogräsrensning, en ständigt återkommande syssla eftersom det finns en hel del ogräs som också vill vara med. Rotogräs som kirskål och knölklocka är ett gissel som inte går att bli av med och som måste hållas undan regelbundet för att inte ta över. Hallonlandet behövde också en översyn. Det som gav bär förra året ska bort för att lämna plats åt fjolårsskotten som ska ge bär i år. Det är ett slitsamt och stickigt jobb, armarna ser ut som om jag varit i närkamp med en vildkatt, dessutom hamnade en kvist i mitt ena öga, inte skönt!

Just nu står de vårblommande träden och buskarna som vackrast. Bergskörsbärsträdet blommar kort och intensivt i det varma och soliga vädret. Likaså rosenmandelbusken som är översållad av blommor. I år blommar också forsythian rikligt, det varierar lite från år till år. Stjärnmagnolian har nu mängder av blommor men också många outslagna blomknoppar, den blommar under en mer utdragen tid. Det är förmodligen så vist ordnat att det ska finnas en backup om det blir en frostknäpp, blommorna är mycket frostkänsliga medan knopparna tål mycket kyla.

Rosenmandelbuske

Forsythia



Bergskörsbär

Stjärnmagnolia







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar