söndag 3 april 2011

April, april...

Det är riktigt härligt att april är här och vintern verkligen är förbi. April är förstås en intensiv tid för odlaren, det gäller att planera och få ned frön i krukor i rätt tid. Sedan sist har lövkojorna såtts och grott i sina krukor. Idag sådde jag också alla tomatfröna. Jag sparar tomatfrön från föregående säsong och petar ned nu. Mina favoriter är de oranga cocktailtomaterna, vilken härlig smak de har! Jag sår också "Dansk export" som är en tacksam gammal sort som ger rikligt med goda vanliga röda och normalstora tomater. Andra sorter som jag brukar odla är gula stora tomatar, som är vackra i salladen, och röda cocktailtomater. Alla dessa fyra sorterna har jag odlat i flera säsonger. I år provar jag också bruna s.k."chokladtomater" som jag fick frön av i fjol, det blir spännande med en ny sort...
Jag försådde idag också kålrabbi för senare utplantering i kökslandet. Kålrabbi ger en saftig milt kålsmakande knöl som är god att äta skivad i salladen.
Tagetesfröna är också sparade från förra höstens fröställningar och brukar ha mycket lätt att gro. Tagetesplantor i växthuset är ett knep för att hålla ohyran borta. Det har faktiskt fungerat väldigt bra i alla år som jag har haft växthus och jag hoppas förstås slippa all otrevliga kryp och skadegörare i år också.

St paulia
Inomhus har krukväxterna börja märka av att dagsljuset ökat och blomningen har börjat. Hibiskusen är riktigt igång med blomningen och de första blommorna har också slagit ut i en av Sankt pauliorna och knoppar finns i flera av dess sju kompisar. St pauliorna var min mammas och blommade alltid så rikligt i hennes köksfönster, jag var lite orolig att de inte skulle trivas hos mig för jag har tidigare haft svårt att få sådana att trivas riktigt bra men de här är nu inne på andra säsongen hos mig och än så länge har det gått bra.
 
Enkelblommande hibiskus



Den vackra vita vanliga julrosen, Helleborus nigra
De senaste dagarnas milda fuktiga väder har satt fart på växtlivet utomhus också. De röda julrosorna har börjat sträcka på sig och de vita blommar för fullt vid entrén. De gör att jag blir glad varje gång jag passerar!
Rödblommade julros




I trädgårdslandet tittar rabarberknopparna upp nu, det dröjer inte länge förrän den första rabarberpajen står på bordet, för de växer så otroligt snabbt när de kommer igång.
Isen är borta på dammen och alla fiskarna har överlevt vintern!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar